Rett til innsyn i offentlig virksomhet
Hovedregelen i offentlighetsloven er at alle saksdokumenter i offentlig virksomhet er åpne for innsyn. Dette betyr at henvendelser inn til kommunen og svar vi gir ut blir registrert i våre saksbehandlingssystemer (journalført) og publisert på våre offentlige postlister.
Slik bestiller du innsyn
Du kan bestille innsyn ved å trykke på knappen "Be om innsyn" utenfor journalposten du ønsker innsyn i.
Dokumenter som er unntatt offentlighet, er merket med aktuell lovhjemmel for unntaket. Dersom et dokument er unntatt offentlighet, er det fortsatt muligheter til å få utlevert dokumentet helt eller delvis. Dette gjøres ved å trykke på knappen "Be om innsyn" utenfor journalposten du ønsker innsyn i.
Krav om innsyn skal avgjøres så raskt som mulig. Dette betyr vanligvis innen 3 til 5 arbeidsdager.
Hva inneholder postlisten?
Postliste (offentlig journal) er en oversikt over post til og fra kommunen, som er registrert i kommunens arkivsystem. Postlisten publiseres vanligvis med tre arbeidsdagers forsinkelse og er tilgjengelig i ett år. Av sikkerhetsmessige årsaker publiseres ikke selve dokumentene.
Eidsvoll kommune praktiserer ikke fulltekstpublisering per i dag, men jobber for å finne en god løsning.